Molière – Pellinen

Don Juan

kuva Antti Sepponen

Don Juan saapuu Lahteen ja supsuttaa korvaasi kaiken, mitä olet aina halunnut kuulla, ja kaiken, mitä et todellakaan halua kuulla.

 

Don Juan tuo näyttämölle länsimaisen kirjallisuuden klassikon ja keskittyy tutkimaan sen ajatonta ydintä – elinvoimaa, joka raivaa tieltänsä kaikki esteet. Don Juanin romantiikka on ahnetta ja vimmaista. Se repii, rikkoo ja taistelee tiensä maaliin, eikä huhuile moraalin perään.

 

Esitys purkaa maskuliinisuuden myyttiä ja kysyy, millä tavalla Don Juanin vitalismi, hedonismi ja auktoriteettien kieltäminen näyttäytyy meille tässä ajassa.

 

Don Juan jatkaa Jukon kolmivuotista Muutos-otsikon alla kulkevaa ohjelmistokautta. Vuonna 2019 teemana on sukupuoli ja seksuaalisuus.

 

Alkuperäisteos: Molière

Suomennos: Tyyni Tuulio

Ohjaus ja sovitus: Janne Pellinen

Visualisoinnin suunittelu: Paula Koivunen

Visualisoinnin toteutus: Hanna Kaitila

Valosuunnittelu: Simo Saukkola

Äänisuunnittelu: Janne Louhelainen

 

Näyttämöllä:
Aleksi Holkko:  Don Juan
Satu Säävälä: Sganarelle
Markus Karekallas: Gusman, Charlotte ja Don Carlos
Maria Nissi: Donna Elvira, Pierrot, Don Alonso ja Köyhä
Videolla: Hannu Salminen: Don Luis

 

 

Esitykset:

to 24.10. klo 19

ke 30.10. klo 19

su 3.11. klo 15

to 7.11. klo 19

to 14.11. klo 19

ke 20.11. klo 19

la 23.11. klo 19

su 24.11. klo 15

to 28.11. klo 19

pe 29.11. klo 19

ke 4.12. klo 19

ke 11.12. klo 19

to 12.12. klo 19

la 14.12. klo 14 ja 19

Esityksen kesto on noin 1 h 30 min.

liput 25 / 18 €

 

 

Teatteri Vanhan Jukon oma lipunmyynti palvelee keskiviikkoisin klo 15–17 ja torstaisin klo 16–18 sekä aina tuntia ennen esitystä.

Puh. 03 752 0585 / Email. toimisto (at) teatterivanhajuko.fi

 

Lippuja voi ostaa Lippupisteen myyntipisteistä sekä verkkokaupasta www.lippu.fi.

Lippupiste 0600-900 900 (2 € min+pvm)
(ma-la klo 9-21, su klo 10–18)

Liput myös R-kioskeilta kautta maan.

Ohjaajan sana

 

Kun esityksen lähtökohtana on valmis käsikirjoitus, on näyttämöllistämisen prosessi jatkuvaa dialogia tekstin ja sen merkityksien kanssa. Tässä tapauksessa keskustelukumppanimme on ollut 354 vuotta vanha näytelmä.

 

Syy, miksi ohjaajana kiinnostuin Don Juanista on se, että Molièren näytelmä vie perimmäisten moraalisten kysymysten äärelle, ja näyttämö on mielestäni paras paikka niiden tutkimiselle. Olen miettinyt paljon, että miksi haluan kertoa moraalittoman setämiehen tarinan – vieläpä vuonna 2019, jolloin setämiesten tarinat ovat viimeistään poissa muodista. Vastaukseni on, että Don Juan on mitä enimmässä määrin aikamme kuva. Vaikka elämme tietynlaista uusmoralismin aikaa, ovat opportunismi, kaiken hamuaminen ja häpeämättömyys tässä ajassa enemmän hyveitä kuin paheita. Tai vaikka niitä paheksuttaisiin, ei niistä mielestäni rankaista. Maailman mahtavampien valtioiden ruoreissa istuu toinen toistaan älyvapaampia ja röyhkeämpiä opportunisteja, ja vaikka maskuliinisia voimia tuodaan näkyväksi ja kyseenalaistetaan, voivat ne tässä ajassa paksusti.

 

Molièrin aikaan Eurooppa oli kovin erilainen paikka kuin nyt. Kristillisen moraalin kyseenalaistamista ei hyvällä katsottu, ja Molièrin päätä vaadittiin useasti vadille. Jotain kertoo se, että hänen hautaamisensa pyhään maahan saatiin sovittua vain sillä ehdolla, että hänet haudataan jalan verran syvemmälle kuin muut – kun siis papeilta oltiin kysytty, miten syvälle kristilliset mullat ulottuvat. Näytelmän kohtaus, jossa Don Juan pyytää köyhää kiroilemaan vastineeksi almusta oli aikanansa niin raju, että se esitettiin ainoastaan ensi-illassa, ja sensuroitiin sitten pois. Nyt näyttämöllä nähtävä alkuperäinen versio kohtauksesta löytyi onneksi vuonna 1683 Amsterdamiin eksyneestä näytelmätekstin piraattiversiosta.

 

Don Juan on maailmankatsomukseltaan libertiini. Libertiini ei varsinaisesti kiellä Jumalan tai tuonpuoleisen läsnäoloa, mutta kyseenalaistaa tämän moraalisen auktoriteetin: kun libertiini paistaa munakasta paaston aikaan ja ukkonen jyrähtää, libertiini avaa ikkunan ja huutaa kohti taivasta: ”Anna olla – se on vain munakas!”

 

Kun Molière otti työn alle Don Juanin eli ”Kivisen illallisvieraan”, tarina oli jo tuolloin saanut monta erilaista näyttämöllistä tulkintaa. Katsojat tunsivat tarinan ja tulivat katsomaan esitystä, koska olivat lähinnä kiinnostuneita näkemään kuolleen komentajan patsaan. Se ilmestyi spektaakkelinomaisesti ja vei katumukseen ja parannukseen kykenemättömän Don Juanin mukanaan helvettiin. Olen harjoitusprosessin aikana ajatellut paljon Don Juania suhteessa omaan moraalikäsitykseeni. Rankaisisiko Don Juania enää kukaan, ja mikä olisi se tuonpuoleinen, joka Don Juania odottaisi?

 

Z-junassa 13.10.2019
Janne Pellinen

Kirjoitettua, sanottua

 

”.. tempaisee yleisön mukaan yhteiseen menuettiin.

Pienen teatterin panostus esityksen visuaaliseen puoleen suorastaan häikäisee.”

Helsingin Sanomat, Lauri Meri, 25.10.2019

 

”Janne Pellisen ohjaama Don Juan limittää taidokasta teatterityötä ja ajatuksia moraalista.”

Kansan Uutiset, Veli-Pekka Leppänen, 28.10.2019

 

”Lahden Don Juan nousee fantastisesta alkutanssistaan alkaen ulkokuoriltaan ihastuttaviksi näyttämödekoraatioiksi, joissa aika ja aikakaudet lomittuvat ja sisältö herättää meidät nykyisyytemme moraalittomaan todellisuuteen.

Teatteri Vanha Juko on luonut tällä esityksellä komedialliset kasvonsa uusiksi – tirskuen, ajatellen ja kauhistellen huvinsa nautittaviksi.”

Lahen Uutisia -blogi, Tarmo Virtanen, 25.10.2019

Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käytättäjäkokemuksen parantamiseksi. This website uses cookies to improve your experience. Hyväksy painamalla OK / Accept with pushing OK. Lisätietoja/More Information

Tällä verkkosivustolla voidaan käyttää ns. evästeitä ("cookies") palvelun käytön seurantaan, kohdennetun mainonnan tuottamiseen ja mainonnan tehon mittaamiseen. Lisäksi evästeiden avulla kerättyjä tietoja, mikäli evästeessä on esim. käyttäjän sähköpostiosoite, voidaan luovuttaa käytettäväksi suoramarkkinoinnissa huomioiden henkilön erikseen mahdollisesti antaman voimassaolevan sähköisen suoramarkkinoinnin sallivan luvan. Eväste on lyhyt tekstitiedosto, jonka verkkopalvelin tallentaa käyttäjän kiintolevylle. Evästeiden avulla Palveluntarjoaja voi kehittää palveluaan entistä asiakasystävällisemmäksi ja tarjota asiakkailleen kohdennettuja tuotesuosituksia, tarjouksia ja etuja. Käyttäjän verkkoselain todennäköisesti hyväksyy evästeet oletusasetuksin, mutta käyttäjä voi myös torjua evästeiden käytön oman selaimen asetuksista tai poistamalla evästeet selaimestaan palvelun käytön jälkeen. Lisätietoja selainkohtaisista käyttöohjeista saa selaimen valmistajan ohjeista. Verkkopalveluun sisältyvät palvelut voivat kuitenkin edellyttää evästeiden hyväksymisen toimiakseen.
Lue lisää verkkosivujen tietosuojakäytännöstä: Verkkosivujen tietosuojakäytäntö.
Evästeiden kieltäminen saattaa estää teatterivanhajuko.fi - sivuston toiminnan.


  On this website can be used as a so-called Cookies, to monitor the use of the service, to produce targeted advertising and to measure advertising effectiveness. In addition, the information collected through cookies, for example, if a cookie has the user's e-mail address, may be handed over for use taking into account the direct marketing of existing electronic direct marketing person individually possibly by allowing the permit. A cookie is a small text file that a Web server stores the user's hard disk. Cookies enable a service provider to develop its services more customer-friendly and provide customers with targeted product recommendations, promotions and benefits. The user's Web browser is likely to automatically accept cookies, but the user can also combat the use of cookies in your browser settings, or by removing cookies from their browser after the service to use. For more information of proprietary operating instructions of your browser manufacturer's instructions. However, the services included in the Web service may require the adoption of cookies to function.
More Info of Privacy Policy: Privacy Policy.
Denial of cookies may prevent teatterivanhajuko.fi-site activities.

Sulje/Close